کد خبر 78962
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۰ - ۰۰:۰۳

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جدیدترین اظهارات خود در جمع خبرنگاران ؛ در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم تحقق دوباره وعده پرداخت جوایز صادراتی گفت : من از طولانی شدن فرآیند پرداخت این جوایز واقعا متاسفم، هم اکنون منابع حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از این جوایز تامین شده و از سوی معاونت راهبردی ریاست جمهوری دستور تخصیص اعتبار صورت گرفته است و ما منتظر آن هستیم که این منابع را از خزانه دریافت کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ،سی‌ام مهرماه بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون اول رئیس‌جمهور در جمع صادرکنندگان حاضر شدند و با سخنان خود ، باز هم موجی از امید را در دل صادرکنندگان زنده کرد ؛اما غافل از اینکه جوایز صادراتی راه پر پیچ و خمی دارد و همانند سایر تسهیلات که اگرچه دولت با حسن نیت آنها را مصوب و زیرمجموعه‌های خود را مکلف می‌کند که به آن گردن نهند و در مراحل اجرایی باقی خواهد ماند.

بر اساس این گزارش ؛برخی فعالان بخش خصوصی در حالی از توقف پرداخت این جوایز خبر می‌دهند که به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، رئیس‌جمهور تکلیف کرده بود تا پایان اردیبهشت ماه امسال جوایز صادراتی معوق به‌طور کامل پرداخت شود. با وجود این به گفته برخی مقامات بخش خصوصی، معوقه‌های جوایز صادراتی پرداخت نشده و پرداخت به‌روز این جوایز متوقف است. مهدی فاخری، معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران در این مورد می‌گوید: جوایز صادراتی از سال 88 تاکنون مانده که ظاهرا به‌دلیل کمبود منابع مالی است.

 
جوایز سال 88 تسویه نشده است
 
عبدالرحمان سلیمانی، عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران معتقد است: خیلی وقت است که جوایز صادراتی پرداخت نشده است. جوایز صادراتی سال 89 تسویه نشده و از سال 88 هم هنوز مانده است.
 
مسعود دانشمند، عضو اتاق تهران نیز از توقف 6 ماهه پرداخت جوایز صادراتی خبر داده و اعلام کرده است، بخشی از جوایز صادراتی سال88 نیز هنوز پرداخت نشده است و این در حالی است که دولت برخی از جوایز صادراتی سال 87 و 88 را به صورت واگذاری سهام به برخی از شرکت ها پرداخت کرده است که آنها نیز برای استفاده از این جوایز به این شیوه با مشکلاتی مواجه شده اند .
 

دستور پرداخت صادر شده است

' كيومرث كرمانشاهي ' معاون كمك هاي تجاري سازمان توسعه تجارت ايران از دستور پرداخت جوایز خبر می دهد و می گوید که این جوایز بزودی پرداخت می شود و در همین ارتباط سایت مشرق در گزارشی  از عدم تخصیص بودجه به برخی دستگاه های اجرایی و فرهنگی با گذشت بیش از 8 ماه از سال منتشر کرد  که  عدم تخصيص بودجه 110 ميليارد توماني سال جاري سازمان توسعه تجارت ايران یکی از این سازمان ها می باشد و با وجود مشکلاتی که دولت در تامین اعتبار پرداخت یارانه ها با آن دست و پنجه نرم می کند ، عاقبت پرداخت این جوایز در هاله ای از ابهام قرار دارد . 
این گزارش می افزاید : از ابتدای آبان‌ماه مطابق با وعده‌های مسئولان دولتی قرار بود  بخشی از معوقات جوایز صادراتی صادرکنندگان پرداخت شود، اما با گذشت 23 روز، همچنان پولی به دست صادرکنندگان نرسیده است.
 

عذرخواهی وزیر صنعت، معدن و تجارت

در همین ارتباط  وزیر صنعت، معدن و تجارت در جدیدترین اظهارات خود  در جمع خبرنگاران ؛ در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم تحقق دوباره وعده پرداخت جوایز صادراتی گفت : من از طولانی شدن فرآیند پرداخت این جوایز واقعا متاسفم، هم اکنون منابع حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از این جوایز تامین شده و از سوی معاونت راهبردی ریاست جمهوری دستور تخصیص اعتبار صورت گرفته است و ما منتظر آن هستیم که این منابع را از خزانه دریافت کنیم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمان این پرداخت‌ها صورت خواهد گرفت، گفت: زمان مشخصی برای این پرداخت‌ها نمی‌توانم اعلام کنم.
شناسایی راهكار برای پرداخت جوایز صادراتی

اما شناسایی راهکارهایی برای حل معضل صادرکنندگان از سوی دولت ضروری به نظر می رسد ، زیرا با توجه به مطالبات سه ساله برخی صادركنندگان مانند ؛ صادرکنندگان بخش خدمات فنی ومهندسی ایران که طی سالهای 89-1387 حدود 10 میلیارد دلار برای كشور ارز آوری داشته اند ، که حدود 100 میلیارد تومان جوایز صادرانی آنها برآورد می شود و هنوز  نتوانسته اند مطالبات خود را وصول كنند .
 
 
چرا باید جایزه صادراتی بدهیم

گرچه در کشور ایران درصد پرداخت جوایز و مشوق های صادراتی نسبت به برخی از کشورهای حدود 10 درصدی پائین تر است اما پرداخت این میزان درصد ، کمترین توقعی است که صادرکنندگان از دولت دارند .
 
امیدواریم که حمایت از صادرات که در قالب جوایز صادراتی، بخش بازرگانی را هدف‌گیری کرده بود، در قالب جدید وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، وضعیتی مقتضی حمایت از تولید و سپس تشویق صادرات کالاهای تولیدی و خدمات در انواع متفاوت آن را ساماندهی کرده و از سازوکار لازم بهر‌ه‌مند سازد تا اگر جایزه صادراتی واجب می‌نماید مقدمه پرداختن به آن هم که تولید است، واجب تلقی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • داوود ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    0 0
    حمایت از صادرات بلی، اما جایزه برای صادرات نه، تا زمانیکه حکومت دنبال ادعا سازی یا مدعی سازی باشد از اصل به دور خواهد ماند و واقعیت بر اساس مدل های دولتی خود را نشان خواهد داد در طی چند سالی که جوایز صادراتی اعطاء میگردد ما شاهد افزون در آمارهای صادراتی هستیم اما توانسته ایم آمار واقعی ورود ارز صادراتی را به کشور و آنهم از طریق مراجع ذی صلاح ( بانک ) به صورت رسمی انتشار نمائیم، منظورم نفی صادرات واقعی نیست ولی سیستم عریض و طویل خدماتی که برای پرداخت جوایز صادراتی درست کردیم چه سود و ضرری بر اقتصاد غالب، صادراتی وارد میکند راستی صادرات صادرات است پس چرا بی درصد و چرا تا؟ چند درصد، جایزه صادراتی؟ هزاران عیب و ایراد برای حمایت و جوایز صادراتی است که فرصت این بخش ( نظر خواهی ) خارج است ولی به مسئولین عرض میکنم آقایان و خانمها فقط یک سال بجای اهمال فرصتها به مرخصی با یا بدون حقوق بروید و اجازه بدید این بازار خود را بدون شما نشان دهد. مطمعن باشید سربلند خواهید بود.
  • .... ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    0 0
    شما خبرنگار هم دارید که حالا بخواد اقتصادی باشه یا سیاسی و ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس